För en tid sedan redovisades alarmerande siffror kring hur många barn i Sverige som går ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet. 14,8 procent av eleverna som lämnar årskurs 9 saknar behörighet enligt Skolverkets statistik (230928). Det är minst tre elever i varje klass på 30 elever. Bakom varje siffra finns ett barn som får till sig att den inte klarar det som alla andra verkar klara av. Skolan är barnets vardag utanför familjen där barnet ska pröva sina vingar och utvecklas på ett självständigt sätt. Om skolgången istället blir för svår, av flera olika anledningar, och inga anpassningar till barnet görs så kommer barnet ofrånkomligt att få en stukad självkänsla. I värsta fall kan det leda till att barnet tappar sin tro på framtiden och att det finns en plats för hen i ett framtida samhälle. Det är mycket allvarligt. Vi tror inte att någon skulle säga emot att en fungerande skolgång är en viktig faktor för att en individ skall kunna ha bästa möjligheter att fungera i samhället, men trots det finns det inte några gemensamma riktlinjer för hur samhället ska agera när ett barns skolgång inte fungerar. När är till exempel en frånvaro från skolan så alarmerande att skolan behöver signalera? Här skulle vi vilja att det finns en gemensam riktlinje för skola och föräldrar att hålla sig till.